Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego (MPZP) oraz plan ogólny są głównymi dokumentami określającymi zasady zagospodarowania przestrzennego na obszarze gminy. Decydują one o przeznaczeniu terenów, możliwościach ich zabudowy, ochronie zieleni, a także o umiejscowieniu infrastruktury technicznej. Procesy ich uchwalania przewidują możliwość składania uwag i wniosków przez mieszkańców, inwestorów oraz właścicieli nieruchomości, którzy chcą mieć wpływ na kształtowanie przestrzeni, w której mieszkają lub inwestują.
Dlaczego warto zgłaszać uwagi do miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego i planu ogólnego?
Proces planowania przestrzennego wpływa bezpośrednio na wartość i przeznaczenie nieruchomości oraz sposób ich użytkowania. Uchwalone plany mogą na przykład ograniczyć możliwość zabudowy lub zmienić przeznaczenie gruntów z budowlanych na rolne lub rekreacyjne, co wpłynie także na wartość rynkową działki. Ponadto inwestorom może zależeć na tym, aby plany dopuszczały możliwość realizacji konkretnych inwestycji budowlanych.
Choć zgłoszenie uwag nie gwarantuje ich uwzględnienia, to przedstawienie swoich wniosków i zastrzeżeń stanowi szansę dla właściciela i inwestora, aby realnie wpłynąć na treść lokalnych aktów prawnych, regulujących zagospodarowanie przestrzenne. Co jednak istotne, uwagi do miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego i do planu ogólnego może złożyć każdy, nie tylko właściciel czy inwestor.
Kiedy można zgłaszać uwagi do MPZP i planu ogólnego?
Gmina ogłasza rozpoczęcie prac nad nowym planem zagospodarowania przestrzennego lub planem ogólnym oraz informuje o terminach składania uwag. W procesie przygotowania aktów planistycznych szczególnie istotne są dwa momenty, kiedy można zgłaszać uwagi:
- etap konsultacji społecznych – w trakcie sporządzania planu ogólnego lub MPZP gmina gromadzi stanowiska osób zainteresowanych i organizuje spotkania konsultacyjne z mieszkańcami i inwestorami;
- etap wyłożenia projektu planu do publicznego wglądu – na tym etapie gmina udostępnia projekt planu i informuje o możliwości zapoznania się z jego treścią, a każdy zainteresowany ma prawo zgłosić swoje uwagi we wskazanym przez gminę terminie.
Co w przypadku nieuwzględnienia przez gminę zgłoszonych uwag?
Wójt, burmistrz albo prezydent miasta, a na dalszym etapie rada gminy (miasta), muszą pochylić się nad zgłoszonymi uwagami i rozstrzygnąć, czy zasługują one na uwzględnienie. Jeżeli plan zostanie uchwalony bez ich uwzględnienia, podmiot zgłaszający uwagi może podważyć przyjęte w akcie planistycznym rozwiązanie, które mu nie odpowiada, wnosząc skargę do właściwego sądu administracyjnego.
Autorka: Renata Kamińska